Skip to content

Wat is SEA?

Wat is sea? En is dit iets voor u?

Bent u bekend met sea? U hebt ongetwijfeld de term al eens voorbij zien komen. Maar wat is sea precies? De betekenis van sea is u wellicht nog niet bekend als u nog nooit deze vorm van online marketing hebt toegepast. Sea staat voor “search engine advertising”: adverteren in de zoekmachine.

Samen met seo (search engine optimization, oftewel: zoekmachine optimalisatie) vormt sea een belangrijke pijler van online marketing. Wilt u groeien, meer klanten aantrekken en meer omzet genereren, dan kan sea hier – al dan niet in combinatie met seo – bij helpen. Wij kunnen succesvolle sea campagnes voor u opzetten en beheren.

De betekenis van sea

De betekenis van sea, search engine advertising, maakt direct duidelijk wat deze vorm van online marketing is. Met sea adverteert u in de zoekmachine. De zoekmachine is voor grofweg 95% van alle internetgebruikers de primaire manier om bedrijven, producten en diensten te vinden waar zij naar op zoek zijn.

Voor u is het natuurlijk belangrijk dat u goed gevonden wordt door een relevante doelgroep. Sea kan hierbij helpen. Het biedt u diverse manieren om uw doelgroep te bereiken. Kenmerkend voor sea is dat u betaalt voor een resultaat. U kunt bijvoorbeeld betalen per klik (CPC) met een search campagne (een betaalde vermelding in de zoekmachine bij een relevante zoekopdracht van een gebruiker). Dit is samen met display (een banner online laten zien) de populairste vorm van sea. CPC (cost per click) wil zeggen dat u een bepaald bedrag betaalt wanneer een gebruiker op uw advertentie klikt. De concrete kosten zijn onder andere afhankelijk van het onderwerp van de advertentie en uw maximale bod (het bedrag dat u maximaal uit wenst te geven voor een klik). Wanneer er een hoge concurrentie is in uw branche zijn de kosten per klik hoger dan wanneer er weinig concurrenten zijn.

Met CPM, betaalt u voor vertoningen, of iemand hier nu op klikt of niet. Display is vaak voordeliger (u betaalt meestal via CPM, een bedrag per duizend vertoningen) en biedt u gemakkelijker een groot bereik, maar u realiseert hiermee doorgaans wel wat minder conversies. Daarom worden banners vaak ingezet om remarketing mee te doen (het benaderen van klanten die op uw website zijn geweest maar nog niks gekocht hebben).

SEA of SEO?

Bij Start Marketing zijn wij gespecialiseerd in zowel sea als seo. Toch raden wij al onze klanten aan om eerst te investeren in goede seo. Seo vormt de basis van jouw online bedrijf. Seo is namelijk een duurzame investering in de toekomst. Wordt u online organisch gevonden, dan betekent dit dat u geen kosten per klik betaald en daarmee de gehele dag wordt weergeven.  

Ziet u online marketing als een huis, dan mag u seo beschouwen als de fundering. Een sterk huis bouwen, lukt niet zonder goede fundering. Sea is vervolgens een effectieve manier om nog meer klanten aan te trekken en uw omzet te verhogen.

Wilt u weten wat voor u de optimale aanpak is? Neem gerust contact met ons op. Wij kunnen u zowel op het gebied van sea als van seo adviseren en helpen uw doelen te realiseren.

Samen Groeien, Stap Voor Stap

Dank voor het lezen van ons blog! We geloven in interactie en leren van elkaar. Heb je gedachten over dit onderwerp of wil je meer weten over deze blog? Vul het formulier in en laat het ons weten.

Wij nemen zo snel mogelijk contact met je op