SEO uitbesteden

Organisch vindbaar worden en vertrouwen wekken

SEO uitbesteden

Stel je voor: Je hebt een website of webshop. Helaas wordt jouw product of dienst nog niet gevonden in Google. Zoals je kunt begrijpen is het best moeilijk om zo nieuwe klanten te krijgen. Daarom raden wij vaak aan om je SEO te gaan uitbesteden. Hierin beginnen wij met een zoekwoord analyse en een 0-meting. Tijdens de zoekwoordanalyse vinden wij zoektermen waar jouw doelgroep op zoekt! Bij de 0-meting zien wij hoe jouw website, ranking en concurrenten het doen op deze zoekwoorden. Hierna gaan wij voor je aan de slag. Door uitstekende content, geweldige links en de goede techniek van je website goed te houden! Een perfecte match tussen deze drie onderdelen en je zult gaan stijgen in de rankings. SEO marketing gaat ervoor zorgen dat jij gratis verkeer krijgt die duurzamer is  dan Google Ads.

Gratis SEO 0-meting ontvangen?

Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen?

Wij helpen jou graag het beste van je bedrijf te maken. Wil jij jullie SEO uitbesteden bij een bureau dat al sinds 2014 ervaring heeft met SEO? Neem dan contact op met een van onze SEO consultants!

Wat doen wij?

Wat is SEO?

SEO is een afkorting van de Engelse term Search Engine Optimalisation. Wat in het Nederlands betekend zoekmachine optimalisatie. Ofwel, SEO. 

Met zoekmachine optimalisatie zorgen wij ervoor dat jouw website beter presteert dan die van jouw concurrent. Doordat jouw website beter wordt, zorgt Google ervoor dat jouw website beter rankt en er dus meer verkeer binnenkomt. 

Eigenlijk is zoekmachine marketing een groot bordspel dat je speelt met duizenden concurrenten. Degene die de meeste punten heeft wint. Tijdens dit spel kun je helaas ook minpunten krijgen waardoor je daalt. Een goede SEO partij die weet wat er veranderd, wat belangrijk is en welke punten ervoor zorgen dat je stijgt is dus erg belangrijk! Wanneer je in zee gaat met een slecht SEO bedrijf, kan het dus zomaar zijn dat je niet stijgt maar juist daalt. Kies daarom voor Start Marketing. 

Onze SEO specialist houdt elke dag de nieuwste trends, tips en nieuws uit SEO land in de gaten. Hierdoor weet je zeker dat wanneer er een update van Google komt wij hier goed op inspelen. Daarnaast kun je dagelijks jouw ranking zien dankzij onze transparante dienstverlening. 

Doen wij het toch niet zo goed als wij zeggen? Dan kun je maandelijks opzeggen en zit je nergens aan vast. Dat is de flexibelheid die je van ons mag verwachten. Dus wil jij je vindbaarheid verhogen? Wij hebben jaren ervaring en helpen je hier graag mee.

SEO uitbesteden
Wat SEO uitbesteden gedaan heeft voor onze klanten

Wat vinden klanten van ons?

Onze klanten

Hoe werkt SEO uitbesteden?

Stap 1: SEO 0-meting

Samen bekijken wij waar jouw online bedrijf staat. Welke kansen je hebt, welke verbeteringen er mogelijk zijn, wie jouw concurrenten zijn, welke kansen er zijn en waar wij heen gaan werken. Hierdoor zie jij na een aantal manden precies welke voordelen het heeft gehad om aan de slag te gaan met zoekmachine optimalisatie.

Start van de SEO werkzaamheden
Zoekwoordonderzoek laten doen

Stap 2: Zoekwoordonderzoek

Direct na de 0-meting kijken wij ook naar de zoekwoorden. Hierbij gaan wij onderzoeken welke zoekwoorden passen bij jouw bedrijf, welke zoekwoorden worden gefocust door je concurrenten en waar dus nog mogelijkheden zijn. Ook nemen wij mee welke zoekwoorden wellicht in de toekomst interessant zijn.

Stap 3: Technische optimalisatie

Uit de 0-meting komen vaak een aantal technische optimalisatie punten. Dit verschilt heel erg per website. Sommige websites zijn nooit onderhouden en hebben dus erg veel fouten. Andere zijn erg goed onderhouden en hebben hier vrij weinig aan te doen. Door dit zelf op te lossen bespaar je uren die je later weer kan gaan inzetten.

Technische SEO optimalisaties
Content marketing

Stap 4: Content optimalisatie

Een goede landingspagina is een must om gevonden te worden binnen google. In deze stap komt er een goeie SEO geoptimaliseerde tekst en eventueel ook een landingspagina design om het voor de gebruiker zo fijn mogelijk te maken! Daarna kijken wij welke content nog meer een aanvulling zou zijn voor jullie website. Hiervoor kunnen wij een content kalender maken. Dit kunnen jullie zelf schrijven of kunnen wij gaan schrijven.

Stap 5: On-page verbeteringen

Natuurlijk moet de landingspagina goed staan. Hier komt een mooie metadescription, de afbeeldingen krijgen ALT-tags en zo zijn er nog meer dingen waar wij op letten. Daarna is het ook belangrijk dat de oude pagina’s geoptimaliseerd worden. Hier moeten ook een aantal on-page verbeteringen doorgevoerd worden.

On page verbeteringen
Linkbuilding-uitbesteden

Stap 6: Autoriteitsverhoging

Als je een goede website hebt en een mooie landignspagina is het tijd om je autoriteit  te verhogen. Dit doen wij voornamelijk door content en linkbuilding. Wanneer je namelijk een goed content plan hebt en je vult dit aan met een stuk linkbuilding ben je er zeker van dat jouw pagina meer bezoekers gaat trekken.

Stap 7: Rapporteren, monitoren en continu verbeteren

Zoals je wellicht verwacht is dit hele proces een doorlopend proces. De ene maand heb je meer tijd nodig om te focussen op de techniek, en de andere maand ben je meer bezig met je autoriteit verhogen. Door de juiste stappen op het juiste moment te zetten zorg je voor een sneeuwbal effect. Jouw website gaat beter presteren en je wordt online beter gevonden. Waarschijnlijk wil jij graag weten welk effect SEO heeft gehad. Daarom geven wij maandelijks een duidelijke rapportage.

Maandelijkse rapportage

Waarom SEO uitbesteden?

Zoals je wellicht al gelezen hebt is SEO een intensief traject. Veel zaken kun je niet automatiseren en moeten dus handmatig gedaan worden. Doordat dit vaak veel werk is wordt SEO meestal al snel uitbesteed. Daarnaast houden wij in onze eigen tijd de laatste updates in de gaten waardoor jij dit niet hoeft te doen. Wij spelen hier dan snel op in en zorgen dat jij hier zo min mogelijk last van hebt.

Wanneer jij zelf alle nieuws in de gaten moet houden, je website technnisch in orde moet houden, maandelijks of wekelijks nieuwe content moet plaatsen en dan ook nog een moet focussen op linkbuilding kan dit snel te veel tijd in beslag nemen. Jij wilt je immers toch ook kunnen focussen op jouw core business?

Wanneer jij ervoor kiest om je SEO uit te gaan besteden is het goed om een aantal SEO bureau’s te gaan vergelijken. Ga het gesprek aan met verschillende bedrijven en kies het bedrijf dat het beste bij je past. Let ook zeker op de verschillen in prijzen.

Wanneer je ziet dat een bedrijf veel duurder of juist goedkoper is vraag dan waarom dit zo is. Vaak kunnen zij je hier uitleg over geven of je vertellen wat het verschil is in de twee offertes.

Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen?

Wij helpen jou graag het beste van je bedrijf te maken. Wil jij je SEO uitbesteden door een bureau dat al sinds 2014 ervaring heeft met SEO? Neem dan contact met ons op.

Wat kost SEO?

SEO
Pro pakket

525
  • Zoekwoordonderzoek
  • 0-meting + concurrentieanalyse
  • 30 Kwalitatieve backlinks
  • Maandelijkse rapportage
  • Maandelijks opzegbaar
  • Lokale SEO
  • 4 Externe blogs
  • 4-5 Zoekwoorden
  • On-page optimalisatie
  • 1 Stuk content op de website
  • Nationale SEO

SEO
Medium pakket

300
  • Zoekwoord onderzoek
  • 0-meting + concurrentieanalyse
  • 20 Kwalitatieve backlinks
  • Maandelijkse rapportage
  • Maandelijks opzegbaar
  • Lokale SEO
  • 3 Externe blogs
  • 3 Zoekwoorden
  • On-page optimalisatie
  • 1 Stuk content op de website
  • Nationale SEO
Vaak gekocht

SEO
Basis pakket

150
  • Zoekwoord onderzoek
  • 0-meting
  • 10 Kwalitatieve backlinks
  • Maandelijkse rapportage
  • Maandelijks opzegbaar
  • Lokale SEO
  • 1 Externe blog
  • 1 Zoekwoord
  • On-page optimalisatie
  • 1 Stuk content op de website
  • Nationale SEO

Pro pakket 

Wil jij jouw website of webshop de ultieme boost geven? Dan is dit SEO pakket voor jou. Hierbij pakken wij jouw website goed aan en zorgen wij ervoor dat hij beter wordt dan die van je concurrent. Zowel technisch als met content en via linkbuilding. Dit SEO pakket is zeer geschikt voor webshops die niet meer de hoge klikprijs van Google willen betalen, of juist veel langdurig verkeer willen krijgen. Met dit SEO pakket ga je snel verschil zien. De vele kwalitatieve links die je er bij krijgt in combinatie met goede content zorgt ervoor dat jouw website stijgt. Daarnaast wordt de technische staat van jouw website gecontroleerd en bijgehouden. Denk updates van de website en als de website technisch in orde is wordt er 1 uur per maand gekeken naar optimalisaties. Daarnaast komt er ook 1 stuk content per maand op je website. Dit doen wij om ervoor te zorgen dat Google ook weet dat jouw website up-to-date gehouden wordt. De beste mogelijkheid om je SEO uit te besteden dus!

Medium pakket 

Wanneer je jouw organische groei wilt stimuleren is het goed om dit SEO pakket te kiezen. Met de hoeveelheid backlinks en blogs ben je er zeker van dat je snel gaat groeien. Daarnaast zit er ook landingsapagina optimalisatie bij. Dit zorgt ervoor dat jouw pagina’s meer conversies behalen en er dus meer omzet komt. Ook kijken wij mee naar de techniek. Eventueel kunnen wij onze verbeterpunten zelf toepassen of aan de webbouwer doorgeven. Dit SEO pakket is uitermate geschikt voor bedrijven die naast SEO ook op SEA, of social media willen inzetten. Wil jij je SEO uitbesteden? Neem dan contact met ons op!

Basispakket

Wanneer je net begonnen bent en rustig aan wilt beginnen met SEO uitbesteden kan het slim zijn om te beginnen met het basispakket. Wanneer je ziet dat het werkt kun je namelijk altijd nog opschalen. In dit pakket doen wij een 0-meting, zoekwoordonderzoek en beginnen wij met linkbuilding. Wil je beginnen met groeien? Dan is het basispakket goed om mee te beginnen. Ga je zelf de content en techniek oppakken? Dan kan dit pakket goed voor jouw bedrijf zijn. Wel is het hiervoor belangrijk dat de techniek en snelheid van je website goed is.

Techniek

Het eerste waar wij in een 0-meting naar kijken is techniek. Dit doen wij omdat dit de basis, het fundament, is daar wij op verder bouwen. Is de website slecht gebouwd of zitten er veel fouten in? Dan geven wij u graag tips hoe dit opgelost kan worden. In sommige pakketten hebben wij ook tijd om dit op te lossen voor u. Om als eerste op een belangrijk zoekwoord te komen is het goed om te realiseren dat alleen de beste website daar kan komen. De beste website worden begint bij een goede website hebben.

Content

Wanneer de techniek goed is, en daarmee het fundament wordt begonnen met goede content. Deze content zorgt ervoor dat de lezers het interessant vinden. Als jouw doelgroep enthousiast wordt van jouw content, dan wordt Google dit ook! Sinds 2017 is content steeds belangrijker geworden. Wij zien dat kwalitatieve content steeds belangrijker wordt. Wanneer jij het beste antwoord geeft op de vraag, of het beste advies geeft dan kom jij veel sneller bovenaan. Natuurlijk moet dan wel je techniek en linkbuilding ook fantastisch zijn.

Autoriteit

Op het moment dat beide voorgaande onderdelen goed zijn is het slim om naar linkbuilding te kijken. Wat wij hiermee doen is zorgen dat kwalitatieve websites naar jou gaan linken. Dit kan zijn naar een landingspagina, homepage of een interessante blog die je geplaatst hebt. Per klant wordt hier een plan op maat voor geschreven. Linkbuilding is de extra boost die je jouw website mee geeft om hoger in Google te komen. Dit is zo belangrijk dat dit vaak het meeste tijd in beslag neemt. Helaas is dit ook het onderdeel waar de meeste websites niets aan doen.

Kwaliteit vs kwantiteit

Google kijkt naar 250+ onderdelen om te bepalen wie er bovenaan komt. Zoals al eerder gezegd is het net een bordspel met al je concurrenten. De website met de meeste punten wint. Er is gelukkig wel een rode draad die hierdoor heen gaat. Namelijk kwaliteit boven kwantiteit. Wanneer jij moet kiezen tussen veel blogs of kwalitatieve blogs, dan wint kwalitatieve blogs altijd. Als eerste wint die vanwege de bezoekers. Jouw bezoekers knappen natuurlijk hard af van slechte kwaliteit. Daarnaast houdt de zoekmachine erg van kwaliteit. Er kan er immers maar 1 de beste zijn. Natuurlijk heeft kwantiteit ook ermee te maken. Wanneer jij bijvoorbeeld maar 1 keer per jaar een goede blog plaatst en jouw concurrenten doen dit vaker dan winnen zij! Zo zijn de zoekmachines dagelijks bezig met het uitzoeken wie de beste is. Deze belonen zij met een top positie.

SEO vs SEA

Veel mensen vragen ons wat het verschil is tussen SEO en SEA. SEO gaat over het vindbaar worden in de organische zoekresultaten. SEA in de advertenties. Bij SEO betaal je niet per klik en bij SEA wel. Dit zorgt er dus voor dat jouw advertentie budget bij SEO €0,- bedraagt en bij SEA al snel €1000,-. Over het algemeen zie je dat je van SEO langer profijt hebt dan van SEA. SEA werkt vooral op de korte termijn en kun je aan of uit zetten. 

Voordelen SEO:
– Geen klikprijs, je betaald maandelijks het pakket en verder niks
– Je hebt er langdurig profijt van

Voordelen SEA:
– Direct verschil merken
– Je kan het aan of uit zetten

Wanneer werkt SEO?

SEO meetbaar maken kan met een aantal KPI’s gebeuren. Denk hierbij aan stijging in het zoekverkeer, hogere ranking of omzet uit organisch zoekverkeer verhogen. Samen kijken wij in het begin welke KPI’s het beste bij jouw website of webshop passen. Hierna schrijven wij dit om en gaan wij hard aan de slag om dit voor je waar te maken. Maandelijks krijg je van ons een rapportage met daarin hoe wij het hebben gedaan, wat wij hebben gedaan en wat het effect hierdoor was. Goed om te onthouden is dat het met SEO niet mogelijk is om vandaag te beginnen en morgen 100% groei te hebben. De beste website worden kost tijd. Natuurlijk zie je binnen 3 maanden wel al verschil. Maar het grote verschil komt pas na 6 maanden. Dan heeft Google genoeg tijd gehad om jouw groei bij te houden.

SEO in het marketingplan.

Dat SEO een van de belangrijkste onderdelen in je marketing plan moet zijn is nu wel duidelijk. Niet alleen zorgt SEO voor merkbekendheid en merkvertrouwen, maar ook voor meer omzet. De laatste onderzoeken wijzen uit dat veel meer mensen op organische resultaten klikken dan op advertenties. Doe jij dit ook? 

SEO past mooi binnen het marketingplan doordat het in verschillende fases terug te vinden is. Zo kun jij in de ‘See’ fase op algemene termen gevonden worden en de ‘Do’ fase juist op hele specifieke zoekwoorden. Hierdoor zorgen wij ervoor dat jij top-of-mind wordt bij jouw doelgroep. Zeker voor webshops in dure branches is SEO erg belangrijk. Wanneer jij moet kiezen tussen een CPC van 10 euro of een CPC van 0 gaat iedereen wel voor de CPC van 0, toch?

Hoger in Google komen?

Iedereen wil het, niet veel mensen lukt het. Wanneer je met jouw website hoger in Google wilt komen is het belangrijk dat je weet wat je doet. Zo kun je met Linkbuilding soms meer fout doen dan goed. Daarnaast zijn er erg veel andere onderdelen waar je op jouw website moet focussen. Wil je hier een keer over door praten? Neem dan contact met ons op!

.

Nog meer redenen om aan SEO uitbesteden te doen.

Zoals besproken is SEO erg ingewikkeld. Daarom wordt vaak besloten om SEO uit te gaan besteden. Om al die kennis bij te houden heeft onze SEO specialist ongeveer 8 uur per week. Wanneer jij dit dus naast jouw werk ook bij wilt houden kan het maar zo voorkomen dat je weinig tijd overhoudt voor andere onderdelen. Wanneer je ook op de hoogte wilt blijven van SEA, social media en nieuwsbrieven ben je ongeveer een week bezig om je kennis op peil te houden. Praktisch onmogelijk dus.

SEO is niet iets dat je als enige doet in je marketing plan. Vaak past dit wel heel erg goed binnen het plan. Gratis verkeer krijgen is ideaal. Wanneer je SEO uitbesteed zorg je ervoor dat er goed nagedacht wordt over doelstellingen. Nog een groot voordeel als je besluit te kizen om SEO uit te besteden is dat een fullservice marketing bureau vaak snel kan schakelen bij nieuwe updates.

Wil je toch echt zelf aan de slag? Bekijk hieronder ons volledige uitleg over SEO. Hierin nemen wij je mee in elke stap die wij doen.

SEO-uitbesteden

SEO; wat is het en wat heb je eraan?

Inhoudsopgave

Inleiding

SEO. Beter bekend als: Search Engine Optimization. Op deze pagina willen wij jullie alles vertellen over dit onderwerp. Wanneer jij jouw business namelijk wilt uitbreiden is dit via SEO een erg slimme zet. Op deze pagina gaan wij het hebben over techniek, content, linkbuilding en nog veel meer. In het begin zullen wij alvast wat vragen die je vooraf hebt beantwoorden. Hierna gaan wij steeds iets dieper in op de materie. Mocht je aan het eind nog vragen hebben kun je ze in de comments plaatsen of mailen naar ons. Wij helpen je hier graag mee. Laten we beginnen met een aantal vragen.

Wat is seo?

Wat is SEO?

De eerste vraag die jij je misschien wel stelt is wat is SEO? Zoals hierboven vermeld betekent SEO Search Engine Optimization. In het Nederlands betekent dit zoekmachine optimalisatie. Dit betekend dat je met zoekmachine optimalisatie je jouw website volledig geoptimaliseerd hebt voor de verschillende zoekmachines.

Welke zoekmachines zijn er?

Wanneer jij jouw website gaat optimaliseren is het goed om te weten dat er veel verschillende zoekmachines zijn. Google is misschien wel de bekendste. Maar ook Bing wordt erg vaak gebruikt! Duckduckgo.nl is tegenwoordig ook een steeds belangrijkwordende zoekmachine.

Welke zoekmachines zijn er?

Optimaliseren van je website

Het optimaliseren van je website kun je eigenlijk op 3 verschillende onderdelen gaan doen. De eerste is techniek. Hierna komt content en als laatste ga je kijken naar autoriteit. Je kunt SEO dus ook in deze drie onderdelen samenvatten. 

Wij vergelijken SEO wel eens met een fiets. Je hebt een aantal onderdelen echt nodig om te kunnen fietsen. Als eerste het frame. Dit is het fundament van de fiets. Bij SEO is techniek het fundament. Wanneer dit niet op orde is kun je wel vooruit komen. Maar de vraag is voor hoe lang dit goed gaat.

Hierna heb je een zadel nodig. Wanneer je dit niet hebt kun je alleen staand fietsen. Daarom is content ook zo belangrijk. Content is als het zadel van de fiets. Zonder goede kwalitatieve content is jouw SEO plan niets waard. Google weet dan simpelweg niet wat je wilt verkopen.

Als laatste heb je op een fiets ook een stuur nodig. Zonder stuur is het heel moeilijk om daadwerkelijk richting te geven. Bij SEO is dit je autoriteit. Hiermee kun je vrij eenvoudig jouw SEO route bepalen.

Combineer jij dit alles met elkaar op een zo juist mogelijke manier? Dan heb jij niet alleen een fiets maar een echte racefiets.

SEO is als een racefiets
Technische SEO

Technische SEO

Het begin van goede SEO is techniek. Dit is het fundament voor iedere online business. Waar je bij offline marketing het voornamelijk het over een goed huisstijl is voor online marketing en dan met name SEO de techniek van je website het allerbelangrijkste.

1. Opbouw van je website

Tegenwoordig is een maatwerk website niet meer voor iedereen weggelegd. De tijd dat je ‘s avonds laat nog even jouw website aan het updaten was door je hele code te veranderen is al lang geleden. Toch blijft de opbouw van je website erg belangrijk. Sommige CMS systemen hebben van zelf al een schone opbouw. Helaas kun je door de verkeerde thema’s te gebruiken alsnog je schone opbouw verliezen.

2. Wat is een CMS?

Veel mensen gebruiken een CMS. Helaas weten zij vaak niet wat dit is. CMS staat voor Content Management Service. Een makkelijke manier om jouw content te laten zien dus. Binnen alle CMS’en heb je twee categorieën. Closed CMS en Open Source CMS. Beiden hebben voor en nadelen.

2.1 Closed CMS

Een closed CMS is simpel gezegd een content management systeem waar alleen de webbouwer veranderingen in kan doen. Jij kan wel pagina’s opbouwen maar niet een plug-in maken. Dit zorgt ervoor dat een closed CMS vaak veel veiliger is dan een open source CMS. Daarnaast wordt een closed CMS vaak beheerd door een commercieel bedrijf. Hier betaal je dan ook voor. Vaak zie je dat je een licentie hiervoor moet kopen. Soms moet je ook per update betalen. Daarnaast is de broncode van een closed CMS gesloten. Dit betekend dat alleen het bedrijf dat het CMS ontwikkeld heeft dit weet. Voor SEO kan dit een goed iets zijn, voornamelijk als zij de code schoon en leeg opgebouwd hebben.

2.2 open source CMS

Een open source CMS is een content management systeem dat meestal wordt beheerd door een community. Daarnaast is de broncode openbaar. Hierdoor kan iedereen een eigen plugin maken. Dit heeft als voordeel dat het platform veel sneller ontwikkeld, vernieuwd en verbeterd wordt. Het nadeel is als je een niet veilige plug-in download andere mensen ook toegang kunnen krijgen. Heb je een open source CMS en wil je meer focussen op SEO? Let er dan goed op dat je zo min mogelijk plugins download. Een zo snel mogelijke template koopt en je ervoor zorgt dat alles zo snel mogelijk update.

2.3 Welke CMS systemen zijn er?

Er zijn veel verschillende soorten CMS systemen. De meest bekende en gebruikte is WordPress. 31% van al het verkeer van het internet is doordat een website op WordPress draait. 61,8% van alle websites is tegenwoordig gemaakt door WordPress. Daarnaast bestaat ook Joomla nog steeds. Voor een webshop wordt vaak gebruik gemaakt van Magento, WordPress of een closed CMS zoals Lightspeed.

SEO optimalisatie

Top 10 technische SEO optimalisaties

Om ervoor te zorgen dat je website qua techniek zo goed mogelijk staat is het belangrijk dat alles geüpdatet is. Daarnaast wil je je website zo snel en licht mogelijk houden. Dit kun je doen door een aantal verschillende toepassingen te gebruiken. Je leest ze hieronder.

1. Snelle hosting

Ja. Dit klinkt logisch maar veel websites zitten nog steeds op trage shared hosting. Het nadeel hiervan is dat jij jouw website soms deelt met 100/200 websites. Als hier dan ook een zware webshop op draait dan maakt jouw website geen schijn van kans. Daarom raden wij altijd aan om voor een private hosting te gaan. Lukt dit niet vanwege de kosten? Kies dan een shared hosting waarbij de server geoptimaliseerd is voor snelheid en voor het CMS dat jij gebruikt.

2. Afbeeldingen

Een van de grote fouten die veel websites nu nog maken is het niet opletten van de afbeeldingsgrootte. Zij gebruiken veel grote afbeeldingen terwijl zij ook de afbeeldingen kunnen verkleinen. Daarnaast is het ook belangrijk om te gaan kijken naar het formaat waarop je je afbeelding aanbiedt. Hoe kleiner het formaat hoe beter. Let er bij PNG dus altijd op dat je dit alleen gebruikt als het echt nodig is. Een verkleinde JPG is vaak namelijk de beste oplossing voor SEO.

3. Caching

Wellicht heb je er al eens van gehoord. Caching is steeds belangrijker namelijk. Met caching zorg je ervoor dat de browser niet alles opnieuw hoeft te lezen. Maar je slaat tijdelijk de belangrijkste bestanden op om ervoor te zorgen dat de browser dit snel kan laden. En je raad het al. Snelheid is wat wij hieraan voor SEO heel belangrijk vinden. Binnen caching heb je nog een aantal sub mogelijkheden. Denk aan Preload caching, Varnish caching en OpCache.

3.1 Preload caching

Bij preload caching zorg je ervoor dat wanneer jij een verandering doorvoert hij automatisch in de caching meegenomen wordt. Erg handig dus!

3.2 Varnish caching

Varnish caching is een relatief nieuw begrip in Nederland. Helaas zijn er een aantal servers waarbij dit nog niet mogelijk is. Wat varnish caching doet is het volgende. Het verhoogd de HTTP aanvragen en verlaagd daarmee de servers werkdruk. Hierdoor heb je het voordeel dat wanneer er meer bezoekers komen de server al gewend is aan de hoeveelheid bezoekers.

3.1. OpCaching

Met OpCaching heb je het voordeel dat de script bytecode in het geheugen van de server meegenomen wordt. Hierdoor heb je het voordeel dat je PHP scripts aanvragen niet telkens opnieuw geladen moeten worden. Ook dit is weer een mogelijkheid die alleen bij sommige servers aan staat.

Wanneer je deze drie caching mogelijkheden gebruikt zorg je ervoor dat jouw website extreem snel is. Daarnaast zijn er nog een aantal andere dingen waar je op kunt letten om je website sneller te krijgen.

4. PHP versie bijgewerkt houden

Ook dit klinkt weer als een hele logische, maar dit gebeurd helaas ook nog niet zo vaak. Standaard gebruiken de meeste servers een verouderd PHP bestand. Zeker wanneer je website met PHP gecodeerd is is dit heel belangrijk. (Kleine hint: WordPress is met PHP gemaakt). Wanneer je deze update tot de laatste variant zorg jij ervoor dat de zoekmachine je website sneller en gemakkelijker kan inladen. Echt een topper voor SEO dus.

5. Fouten weg werken

Veel websites bevatten veel fouten. Vaak zie je dat websites een aantal jaar geleden gemaakt zijn. Medewerkers hebben hierin gewerkt en soms worden daar fouten in gemaakt. Denk aan afbeeldingen die toch niet goed zijn. Wanneer ze dan uit je website verwijderd worden maar nog wel ergens op een pagina staan geeft dit een error. Ook wanneer je een URL op een verkeerde wijze veranderd kan dit een foutmelding geven. Wanneer je te veel foutmeldingen op je website hebt is het voor Google moeilijker om je website te crawlen. En naast snelheid optimalisatie is je website makkelijker leesbaar maken voor de zoekmachine een hele belangrijke optimalisatie!

6. URL structuur

Deze optimalisatie komt vaak bij het begin van een website of webshop. Wanneer je gaat nadenken over je website is een goede structuur erg belangrijk. Daarin zijn er twee belangrijke aspecten. De URL moet kort zijn maar ook logisch. Een SEO specialist of SEO bureau kijkt naar de structuur en probeert de juiste combinatie tussen kort en logica te vinden. Wanneer een URL erg kort is maar niet logisch gaat Google dit niet leuk vinden. Andersom is dit natuurlijk ook het geval. Wanneer een URL erg logisch is maar te lang heeft dit ook niet het gewenste effect. Hieronder vind je een lijst met foutcodes die je tegen kunt komen. Daar achter staat wat ze betekenen.

1xx codes (mededelingen)

  • 100: Doorgaan
  • 101: protocol wissel
  • 102: Processing

2xx codes (goedgekeurd)

  • 200: OK
  • 201: Aangemaakt
  • 202: Aanvaard
  • 203: Niet-gemachtigde informatie
  • 204: Geen inhoud
  • 205: Inhoud opnieuw instellen
  • 206: Gedeeltelijke inhoud
  • 207: Meerdere statussen

3xx codes (omleidingen)

  • 300: Meerkeuze
  • 301: Definitief verplaatst (Vaak de beste keuze voor SEO)
  • 302: Tijdelijk verplaatst
  • 303: Zie andere
  • 304: Niet gewijzigd
  • 305: Gebruik Proxy (*: vele HTTP-clients (zoals Mozilla en Internet Explorer) gaan, wegens veiligheidsredenen, slecht met deze code om.)
  • 306: (Gereserveerd)
  • 307: Tijdelijke omleiding
  • 308: Definitieve omleiding

4xx codes (fouten)

  • 400: Foute aanvraag
  • 401: Niet geautoriseerd
  • 402: Betaalde toegang
  • 403: Verboden toegang
  • 404: Niet gevonden
  • 405: Methode niet toegestaan
  • 406: Niet aanvaardbaar
  • 407: Authenticatie op de proxyserver verplicht
  • 408: Aanvraagtijd verstreken
  • 409: Conflict
  • 410: Verdwenen
  • 411: Lengte benodigd
  • 412: Niet voldaan aan vooraf gestelde voorwaarde
  • 413: Aanvraag te groot
  • 414: Aanvraag-URL te lang
  • 415: Media-type niet ondersteund
  • 416: Aangevraagd gedeelte niet opvraagbaar
  • 417: Niet voldaan aan verwachting
  • 418: I’m a teapot (1-aprilgrap)
  • 422: Aanvraag kan niet verwerkt worden
  • 423: Afgesloten
  • 424: Gefaalde afhankelijkheid
  • 426: Upgrade nodig
  • 428: Voorwaarde nodig
  • 429: Te veel requests
  • 431: Headers van de aanvraag te lang
  • 450: Geblokkeerd door Windows Parental Controls (niet-officiële HTTP-statuscode)
  • 451: Toegang geweigerd om juridische redenen. De code is een toespeling op de roman Fahrenheit 451.
  • 494: Request Header Too Large (Nginx), Deze header lijkt op header 431 maar wordt gebruikt door nginx
  • 495: Cert Error (Nginx), Wordt gebruikt door Nginx om een normale fout te melden en die van een certificaat error in de logboeken te onderscheiden.
  • 496: No Cert (Nginx), Wordt gebruikt door Nginx om een missend certificaat te melden en de foutcode te onderscheiden van een normale fout.
  • 497: HTTP to HTTPS (Nginx): Interne code van Nginx om aan te geven dat er een http aanvraag is op een https port
  • 498: Token expired/invalid (Esri): Een code van 498 geeft aan dat het token verlopen of ongeldig is.
  • 499: Token required (Esri): Wordt weggegeven door Esri dat er een token nodig is wanneer er geen is gegeven

5xx codes (serverfouten)

  • 500: Interne serverfout
  • 501: Niet geïmplementeerd
  • 502: Bad Gateway
  • 503: Dienst niet beschikbaar
  • 504: Gateway Timeout
  • 505: HTTP-versie wordt niet ondersteund
  • 509: Bandbreedte overschreden (niet-officiële HTTP-statuscode)
  • 510: Niet verlengd
  • 511: Netwerkauthenticatie vereist
  • 522: Connectie duurt te lang (Cloudflare)
  • 525: TLS-handshake mislukt (Cloudflare)

7. Robots.txt

Een belangrijk bestand in je website is de robots.txt. Hierin kun je verschillende zoekmachines de juiste aanwijzingen geven. Zo kan het slim zijn om je backhand niet te laten crawlen. Je hebt er immers niets aan als een gebruiker je /wp-admin pagina vind. Daarnaast kun je in je robots.txt ook naar je sitemap verwijzen. Deze sitemap kun je vervolgens weer indienen bij Google waardoor ze sneller bij je terugkomen.

8. Sitemap

Hierboven las je het al even. Een sitemap. In een sitemap zorg jij dat dynamisch elke pagina die je aanmaakt ingeladen wordt bij Google. Dit doe je op een aparte pagina. Meestal is deze pagina een XML feed van de pagina’s die jij wilt geïndexeerd hebben. Het kan dus zijn dat jij je nieuwsberichten niet perse in Google wilt terug hebben komen. Je kan deze dan niet opnemen in je sitemap. Wel is het dan goed om dit ook in je robots.txt terug te laten komen. Jouw sitemap kun je dan vervolgens via Google Search console indienen. Hierdoor optimaliseer je je website voor Google. Google kan zo gemakkelijker je website crawlen waardoor je pagina’s beter geïndexeerd worden.

9. Meta robot tag

Naast je pagina’s direct in je robots.txt te plaatsen kun je met een metatag ook je specifieke pagina op onzichtbaar voor Google zetten. Dit kan heel handig zijn als je een pagina op dit moment nog niet geïndexeerd wilt hebben omdat het een verouderde pagina is of juist omdat je hem nog aan het maken bent.

10. SSL certificaat

Sinds 2018 is een SSL certificaat verplicht voor je website. Heb je dit niet dan is er een grote kans dat mensen eerst een niet veilig pagina zien voor je website. Deze pagina zorgt ervoor dat een groot gedeelte van de bezoekers al afhaakt. Maar boven dat zorgt het er ook voor dat de zoekmachine jouw website niet goed kan crawlen. Hierdoor is de kans groot dat je posities dalen. In sommige gevallen kan het zelfs voorkomen dat je website een ban krijgt van Google. Dit wil natuurlijk niemand.

structured data

Structured data

Structured data is een onderdeel dat steeds meer bekend wordt in SEO land. Dit is een zeer interessante SEO optimalisatie. Wat je hiermee doet is het nog gemakkelijker maken voor de zoekmachines. Jij geeft namelijk aan welk onderdeel wat is. Zo kun je bijvoorbeeld een FAQ onderdeel bekend maken bij Google. Dan kan het voorkomen dat jouw unieke vragen en antwoorden al direct in Google naar voren komen. Dit toevoegen gebeurd door een stuk code aan de webpagina toe te voegen. Dit doe je door je website in te delen volgens de richtlijnen van schema.org. Momenteel ondersteund Google hiervoor drie talen namelijk: JSON-LD, Microdata en RDFa. Doordat jij jouw content verrijkt met structured data kan het zijn dat jouw zoekresultaat extra informatie laat zien. Deze extra informatie heet rich snippets. Hieronder vind je de meest voorkomende.

Sitenaam en breadcrumbs

Eigenlijk in elk zoekresultaat zie je momenteel de sitenaam en de site url. Deze kun je in je structured data meenemen. Het voordeel hiervan is dat ze mooier en beter in Google verschijnen. Daarnaast kun je binnen Google dan direct op jouw website zoeken (site:jouwwebsite.nl zoekopdracht).

Producten

Naast je sitenaam en de breadcrumbs kan je ook je producten in de structured data plaatsen. Hieronder vind je even drie voorbeelden. Van alleen de prijs en of ze op voorraad zijn. Tot zelfs product reviews en features. Dit alles is mogelijk. Dit doe je door de juiste structured data hier toe te voegen. Het voordeel hiervan is dat je meer kliks krijgt. Dit heeft weer een groot voordeel voor je SEO verbeteringen. Een hogere CTR heeft namelijk ook effect op je ranking binnen Google.

SEO producten

Reviews

Een belangrijk onderdeel aan structured data is nog steeds de reviews. Helaas zijn bedrijfsreviews niet meer te weergeven op Google. Product reviews momenteel nog wel. Dit kun je krijgen door de juiste structured data hier toe te voegen.

Reviews SEO

Recepten

Een van de structured data die minder vaak voorkomt maar wel erg leuk is, zijn recepten. Heb jij een blog en wil jij een betere CTR? Dan kun je voor SEO deze rich snippet toevoegen. Hierdoor krijg je een afbeelding en extra info te zien. Bijvoorbeeld de calorieën, hoe lang het duurt om te maken en soms zelfs ingrediënten.

Evenementen

Organiseer jij evenementen? Waarom zou je dit niet direct in Google laten zien? Met deze rich snippet geef je gelijk veel belangrijke informatie aan Google. Hierdoor zorg je ervoor dat personen die klikken veel relevanter zijn dan anders.

small_c_popup.png

Gratis 0-meting?

Vul hieronder je gegevens in en wij contacten je zo snel mogelijk

small_c_popup.png

Meer informatie ontvagen?

Vul hieronder je gegevens in en wij contacten je zo snel mogelijk