Wat is lokale SEO? Het eenvoudigste en snelste antwoord op deze vraag is: de perfecte manier om in de zoekmachine optimaal gevonden te worden door uw lokale doelgroep. Wat lokaal precies is en hoe lokale SEO werkt, leggen wij u graag uit.
Het verschil tussen lokale SEO en generieke SEO
SEO draait niet alleen om goed gevonden worden. Het draait vooral ook om goed gevonden worden door uw doelgroep. U wilt door SEO toe te passen de bezoekersaantallen van uw website een boost geven. Daarbij is het altijd belangrijk om er zeker van te zijn dat u de bezoekers aantrekt waar u ook echt iets aan hebt. Dit is waar lokale SEO u kan helpen, wanneer uw doelgroep zich op bepaalde locaties bevindt.
Generieke SEO, de “standaard” vorm van SEO richt zich niet op een bepaalde locatie. U wilt vindbaar worden op een bepaalde term of termen en daar zorgt zoekmachine optimalisatie voor. Of iemand nu een zoekopdracht uitvoert in Leeuwarden of Maastricht: u wilt gevonden worden omdat deze bezoeker waarde voor u heeft. Bij lokale SEO gaat dit net even anders.
Wat bereikt u hiermee?
Lokale SEO richt zich op het genereren van optimale vindbaarheid in een bepaald gebied. Wat dit lokale gebied is, is geheel aan u om te bepalen. Is het bereiken van heel het land voor u relevant, dan hoeft u niet direct aan lokale SEO te denken. Maar wat nu wanneer u producten of diensten levert in slechts een deel van het land? Of misschien wel in een bepaalde regio of plaats? Dan is lokale SEO bijzonder interessant. U kunt er hiermee voor zorgen dat u optimaal gevonden wordt bij zoekopdrachten van potentiële klanten die op zoek zijn naar een product of dienst bij hen in de buurt.
Neem een autogarage als voorbeeld. Heeft u een autogarage in Haarlem, dan is de kans groot dat u ook klanten uit Haarlem wilt aantrekken. Iemand uit Arnhem zal namelijk niet zo snel naar u toekomen voor een onderhoudsbeurt van de auto. U kunt zich met lokale SEO richten op uw vindbaarheid in Haarlem en omringende gemeenten zoals Velserbroek of Zandvoort. Dit kunt u doen door gericht content te maken voor die plaatsen, zoals pagina’s met het onderwerp “Uw vakgarage in Haarlem” of “De Volvo specialist voor Zandvoort en omstreken”.