Waar staat SEO voor? SEO staat voor “search engine optimization”. In het Nederlands vertaald: zoekmachine optimalisatie. Een andere vraag die je kunt stellen is: waar staat SEO concreet voor? Met andere woorden: wat doet het en wat brengt het op?
Waar staat SEO voor? Online succes
De vraag “waar staat SEO voor” kan natuurlijk betrekking hebben op de naam. Maar interessanter is waar zoekmachine optimalisatie in bredere zin voor staat. Kort gezegd staat SEO in dat opzicht voor online succes.
Vrijwel geen enkele website kan zonder goede SEO. Het is de basis van online succes. Je wilt dat je website gevonden wordt. SEO zorgt hiervoor. Voor de meeste websites vormt organisch verkeer de belangrijkste bezoekersstroom. Organisch verkeer wil zeggen: bezoek dat voortkomt uit een zoekopdracht in de zoekmachine.
Met SEO zorg je ervoor dat je website beter gevonden wordt. Dit door optimaal in te spelen op de eisen die de zoekmachine stelt op het gebied van onder andere techniek en content. Die eisen van de zoekmachine zijn niet zomaar uit de lucht gegrepen. Zij zijn gebaseerd op de wensen en behoeften van bezoekers. De zoekmachine weet aan de hand van data waar bezoekers naar op zoek zijn en zal altijd proberen om een zo goed mogelijke suggestie aan te dragen.
Hoe werkt het dan precies?
Hoe SEO precies werkt, weet niemand. De zoekmachine geeft niet al haar geheimen prijs. Voor een zeer groot gedeelte is echter wel bekend hoe SEO werkt. Er spelen veel te veel factoren mee om allemaal te behandelen in een enkel artikel, maar wat vooral van belang is, is het volgende: zorg voor een moderne, snelle website die gebruiksvriendelijk is op alle apparaten. Zorg voor kwalitatieve, relevante content en vergaar backlinks. Backlinks zijn links vanaf andere websites naar jouw website.
Hoe beter je deze drie factoren beheerst, des te meer succes je in de basis zult behalen met SEO, dus: een hogere positie in de zoekresultaten.