Hoe lang moet een SEO tekst zijn? Het is een van de meest gestelde vragen op het gebied van SEO en tevens een vraag met zeer veel verschillende antwoorden. Dat geeft wel aan dat lang niet iedereen het antwoord op deze vraag weet. Is er wel een antwoord op die vraag? Jazeker. Het is alleen misschien niet het antwoord dat u verwacht. Als u een magisch getal verwacht, moeten wij u namelijk teleurstellen. Wilt u echt weten hoe lang een SEO tekst moet zijn? Verplaats uzelf dan in uw lezer.
Hoe lang moet een SEO tekst zijn? Een x aantal woorden?
Wanneer u zich afvraagt: hoe lang moet en SEO tekst zijn en u advies inwint, krijgt u vaak zeer uiteenlopende antwoorden. Vrijwel altijd concentreren deze antwoorden zich op een “hard” aantal woorden. “Minimaal 400 woorden”, of “SEO gaat pas echt werken vanaf 1.000 woorden.” Of zelfs: “hoe meer woorden hoe beter.” De waarheid ligt genuanceerder dan dat.
Zelfs populaire SEO tools als Yoast controleren teksten op een minimale hoeveelheid woorden. Dit is echter een indicatie en geen harde regel. Dat heeft te maken met het feit dat zoekmachines constant evolueren en ook hun eigen regels tegen het licht houden.
Hoe u bepaalt hoe lang een SEO tekst moet zijn
Natuurlijk is het zo dat u moet denken aan een minimale hoeveelheid woorden. De zoekmachine heeft context nodig en een tekst moet een bepaalde “body” hebben. Hoe lang de tekst moet zijn, hangt echter helemaal af van het onderwerp en uw intenties. Onthoud altijd: u schrijft uw teksten voor uw bezoekers, niet voor de zoekmachine. Vinden bezoekers in een korte tekst het antwoord op hun vraag, of worden zij perfect in hun behoefte voorzien? Dan is deze tekst zeer waarschijnlijk lang genoeg.
De ideale lengte van een SEO tekst is de lengte die u nodig heeft om goed uw verhaal te kunnen vertellen. Dat is dan ook de reden dat u bij deze tekst nu aan het einde aangekomen bent. Wij hebben u een antwoord op uw vraag gegeven. Een langere tekst schrijven zou nu alleen maar onnodig zijn en ervoor zorgen dat u afhaakt voordat u de tekst gelezen heeft. Dat is schadelijk voor uw SEO-prestaties, want de zoekmachine kijkt heel goed naar wat bezoekers doen.