Wilt u dat SEO succes heeft, dan zult u rekening moeten houden met de drie pijlers van SEO. Deze drie pijlers zijn belangrijke deelgebieden die gezamenlijk zorgen voor een goede optimalisatie van uw website. Mits correct uitgevoerd, uiteraard. De drie pijlers van SEO zijn techniek, content en linkbuilding.
De drie pijlers van SEO: techniek
Een goede techniek vormt het fundament van goede SEO. Met techniek wordt de techniek van uw website bedoeld. Deze zorgt er onder andere voor dat uw website snel laadt, goed zichtbaar is en goed presteert op alle devices en voor bezoekers gebruiksvriendelijk is. Hiermee legt u het fundament voor succes in de zoekmachine. Goede techniek is een basisvereiste. Ziet u SEO als een race, dan is de techniek de auto. Zelfs de beste coureur kan geen potten breken in een slechte auto.
De drie pijlers van SEO: content
Content is de inhoud van uw website. Dit is doorgaans tekst, maar content kan ook uit andere vormen van media bestaan, zoals video en audio. Of een combinatie. Met content geeft u letterlijk inhoud aan uw website. Er is een belangrijke wisselwerking tussen techniek en content. Dankzij goede techniek kan uw content optimaal voor u werken. Dat wil zeggen: optimaal gevonden worden. Daarom is het belangrijk dat content van hoge kwaliteit is en een duidelijk onderwerp heeft.
Door content goed te optimaliseren haalt u het maximale uit de mogelijkheden van uw website op het gebied van vindbaarheid. Om nogmaals de vergelijking tussen SEO en een race te gebruiken: als techniek de auto is, is content de coureur. Een snelle auto is nutteloos zonder goede coureur. Een goede website zal nooit optimaal scoren zonder de juiste kwalitatieve content.
De drie pijlers van SEO: autoriteit
Autoriteit is erg breed. In de volksmond wordt autoriteit wel eens linkbuilding genoemd. Echter is autoriteit veel meer dan linkbuilding! Linkbuilding is het verkrijgen van verwijzingen (links) naar uw website. Dit is belangrijk voor uw reputatie (autoriteit). Een website met veel kwalitatieve en relevante links (links afkomstig van domeinen/sites met een goede reputatie en een relevant onderwerp in relatie tot uw website) zal door de zoekmachine hoger worden ingeschat dan een site met weinig links of links van slechte kwaliteit.