Skip to content

5 veelgemaakte SEO fouten en hoe je ze kunt vermijden

SEO is niet altijd eenvoudig. Misschien ben je met goede bedoelingen aan het werk, maar blijven de resultaten uit. Hoe kan dat? Om dat in jouw concrete geval te achterhalen, kun je ons altijd inschakelen voor een SEO scan van je website. Graag maken wij je eerst bewust van deze 5 veelgemaakte SEO-fouten en hoe je deze kunt vermijden of oplossen.

SEO fout 1: je bezoeker niet op de eerste plaats zetten

Het lijkt misschien een beetje vreemd om dit als SEO-experts te zeggen, maar overoptimalisatie is één van de meestgemaakte SEO fouten. Bijna iedereen kent wel het belang van goede SEO en gaat hier dus mee aan de slag. Je kunt hierin doorschieten. Dat gebeurt misschien wel vaker dan je denkt. SEO op de eerste plaats zetten is een echte valkuil. Je bent zo bezig met headers, keyword density en de lengte van teksten dat je helemaal voorbij gaat aan de vraag: wat wil mijn bezoeker nu echt? Het resultaat is vaak pagina’s die aan alle SEO checks voldoen, maar toch niet optimaal scoren omdat bezoekers er niet goed op reageren.

Oplossing: richt je eerst op de bezoeker, dan pas op de zoekmachine

Ga terug naar de basis: voor wie schrijf je jouw teksten? Precies: voor je bezoeker. Zorg dat er een goed, aantrekkelijk verhaal voor de bezoeker komt te staan met een duidelijke call to action. Verwerk SEO hier op een organische manier in. Staar je niet blind op een keyword density van 2%.

SEO fout 2: je richt je op de verkeerde onderwerpen

Je hebt je landingspagina’s helemaal geoptimaliseerd op bepaalde zoekwoorden en toch blijft het oorverdovend stil. Hoe is dat mogelijk? De kans is aanwezig dat jij je richt op zoekwoorden die voor jou interessant zijn, maar waar bijna niemand op zoekt. Ook een veelgemaakte SEO-fout: de concurrentie aangaan met partijen die voor jou niet te verslaan zijn. Kun je met een blog over de vijf beste laptops van dit jaar wel de concurrentie aangaan met partijen als CoolBlue, Tweakers en Bol.com?

Oplossing: een zoekwoorden analyse brengt duidelijkheid

Voer voordat je content gaat maken een goede zoekwoorden analyse uit. Deze analyse vertelt je onder andere wat het gemiddelde zoekvolume is van een zoekwoord en hoeveel concurrentie er is. Zo voorkom je dat je gaat schrijven over zaken waar niemand naar zoekt, of over onderwerpen waarop simpelweg te veel concurrentie is om echt te kunnen scoren.

SEO fout 3: je vergeet het grote plaatje

Snelle, mobielvriendelijke website? Check. Interessante tekst voor de doelgroep? Check. De juiste onderwerpen om vindbaar te worden? Check. Alle ingrediënten voor succes lijken aanwezig, maar toch kan het succes tegenvallen. Wat is de reden daarvan? SEO is niet eenvoudig. Er zijn meer dingen om rekening mee te houden.

Oplossing: maak een checklist voor jezelf

In het bovenstaande voorbeeld is het goed mogelijk dat je een aantal zaken vergeet. Maak daarom een checklist voor jezelf die je na kunt lopen wanneer je content produceert. Denk aan de volgende aspecten:

  • Heb ik een pakkende titel die de inhoud tevens goed samenvat?
  • Is de URL-structuur (slug) logisch?
  • Gebruik ik de juiste headers en sub headers?
  • Heb ik goede meta informatie ingevuld?
  • Zijn er aantrekkelijke afbeeldingen toegevoegd?
  • Hebben de afbeeldingen meta-descriptions?
  • Heb ik slim intern en extern gelinkt? Kunnen er ook links worden geplaatst naar deze nieuwe publicatie?
  • Heb ik correct geoptimaliseerd op de zoekwoorden die ik wilde gebruiken?
  • Is de tekst prettig leesbaar en logisch en overzichtelijk ingedeeld?

SEO fout 4: je werkt met een slechte basis

Je publiceert de ene na de andere geoptimaliseerde landingspagina en schrijft enorm veel goede blogs. Het resultaat? Vrijwel niets. Ken je het gezegde “Trekken aan een dood paard”? Mogelijk biedt je website gewoon niet de juiste basis om goed gevonden te worden.

Oplossing: voer een SEO scan uit en herstel fouten

Met een SEO scan breng je in kaart hoe jouw website SEO-technisch presteert. Zo ontdek je of je website snel genoeg is, of er misschien problemen zijn op bepaalde devices en of er gebroken links zijn. Je kunt je website aan de hand hiervan in optimale conditie brengen zodat je pagina’s wél gaan scoren.

SEO fout 5: je vergeet off-page SEO

Het succes van je SEO valt of staat voor een groot deel met je autoriteit. Zeker wanneer jij onderwerpen met veel concurrentie behandelt. Je kunt alles goed doen en toch matig scoren in de zoekmachine. Dat kan te maken hebben met een gebrek aan autoriteit. Off-page SEO vormt de sleutel naar de oplossing.

Oplossing: versterk de autoriteit van je website en pagina’s

Door kwalitatieve backlinks te genereren, zorg je voor een toename in autoriteit van je website. Dit kan een grote invloed hebben op je SEO en vindbaarheid. Door backlinks naar je homepage te genereren, versterk je jouw gehele domeinautoriteit. Wil je dat specifieke pagina’s hoger gaan scoren? Genereer dan backlinks naar deze pagina’s.

Hoe staat jouw website ervoor?

Je weet nu hoe je 5 veelgemaakte SEO-fouten kunt vermijden of herstellen. Lukt het je desondanks niet om echt te scoren met SEO? Neem dan contact met ons op. Wij nemen je website onder de loep en kunnen je precies uitleggen hoe wij zorgen voor een betere vindbaarheid.

Samen Groeien, Stap Voor Stap

Dank voor het lezen van ons blog! We geloven in interactie en leren van elkaar. Heb je gedachten over dit onderwerp of wil je meer weten over deze blog? Vul het formulier in en laat het ons weten.

Wij nemen zo snel mogelijk contact met je op