SEO is continu in beweging. De opkomst van voice search – denk aan Siri, Alexa, en Google Assistent – vormt hier nog maar eens een bewijs van. Voice search verandert de manier waarop mensen zoeken. Dat betekent dat je in je SEO-strategie rekening moet houden met deze manier van zoeken. Tenminste: als je het maximale uit je SEO wilt halen. Hoe kun je jouw SEO-strategie aanpassen aan voice search? Wij nemen je mee langs de belangrijkste stappen.
Het is belangrijk om te begrijpen hoe voice search verschilt
Het allereerste wat je moet begrijpen over voice search is dat het écht anders is dan typen. Wanneer mensen typen, gebruiken ze meestal korte, afgebroken zinnen. Bijvoorbeeld: “Weer Amsterdam”. Als mensen spraak zoekopdrachten gebruiken, zijn ze geneigd om volledige zinnen of vragen te stellen: “Wat is het weer in Amsterdam vandaag?” Houd dit in gedachten bij het optimaliseren van je SEO-strategie voor voice search. Denk hierbij met name aan het volgende punt:
Maak goed werk van long-tail keywords
Omdat voice search meestal volledige zinnen of vragen omvat, is het logisch om je strategie meer te richten op long-tail keywords. Dit zijn langere, meer specifieke zoekwoordzinnen die bezoekers waarschijnlijk zullen gebruiken bij het uitvoeren van voice searches.
Wees niet bang dat het gebruik van long-tail keywords betekent dat je bij de traditionele korte getypte zoekopdrachten niet meer vindbaar bent. De zoekmachine is echt wel slim genoeg.
Lokale SEO is bij voice search vaak nóg belangrijker
Voice search wordt vaak gebruikt voor lokale vragen, zoals “Waar is de dichtstbijzijnde pizzeria?” of “Wat zijn de openingstijden van de bibliotheek?”. Daarom is het van essentieel belang om ervoor te zorgen dat je lokale SEO op orde is.
Zorg ervoor dat je Google Mijn Bedrijf-profiel up-to-date is en dat je lokale keywords in je SEO-strategie opneemt. Zo maak je de grootste kans om een hoge positie te pakken bij lokale zoekopdrachten die voor jou van belang zijn.
Denk niet alleen aan vragen, maar ook aan antwoorden
Net zoals je bij voice search in je SEO-strategie rekening houdt met de manier waarop mensen vragen stellen, moet je ook rekening houden met de manier van antwoorden. Het is het beste om op je pagina’s gebruik te maken van een natuurlijke taal: een manier van beschrijven zoals je dat ook in een normaal gesprek zou doen. Zorg ervoor dat je antwoorden op een logische manier aansluiten bij de vragen die bezoekers stellen.
Denk door en denk een stap verder
Er is nog een belangrijk verschil tussen normale zoekopdrachten en voice search. Dit verschil kan een grote impact hebben op je SEO-strategie. Een normale, getypte, zoekopdracht wordt vaak direct in de zoekmachine zelf ingevoerd. Een spraakopdracht wordt meestal gedaan via een app. Denk aan Siri van Apple.
Zo’n opdracht heeft vaak meer het karakter van een conversatie: gebruikers vragen vaak door. Houd hier in je content rekening mee. Probeer ook in te spelen op vervolgvragen die gebruikers kunnen stellen aan de hand van het onderwerp en de informatie die je geeft.
Maak je content nog begrijpelijker met structured data
Structured data, met behulp van Schema markup, kun je toevoegen om zoekmachines meer informatie te geven over je content. Dit kan nuttig zijn voor voice search, omdat het zoekmachines kan helpen beter te begrijpen en weer te geven wat er op je pagina staat.
Hulp nodig met optimaal gebruik maken van voice search?
De opkomst van voice search verandert de manier waarop we denken over SEO. Door te begrijpen hoe voice search verschilt van traditioneel typen en door de bovenstaande strategieën te implementeren, kun je ervoor zorgen dat jouw SEO-strategie optimaal geschikt is voor deze vorm van zoeken. Heb je hier hulp bij nodig? Start Marketing staat voor je klaar.