Skip to content

Google’s algoritme updates: hoe ze werken en hoe je jezelf kunt voorbereiden

Veel website-eigenaren vrezen ze: de beruchte Google algoritme updates. Eens in de zoveel tijd wijzigt Google bepaalde zaken aan de manier waarop onder andere de posities in de zoekmachine worden bepaald. Dit kan jou als website-eigenaar raken. In positieve of negatieve zin. Google kondigt deze updates meestal ruim van tevoren aan. Ook geeft het bedrijf vaak wat meer informatie over de bedoeling van de updates. Maar welke algoritme updates er precies worden doorgevoerd, blijft vaak gissen. Hoe werken Google’s algoritme updates nu precies, en wat  kun je doen om je hierop voor te bereiden?

Hoe werken Google’s algoritme updates?

Het primaire doel van Google’s algoritme is om gebruikers de meest relevante en hoogwaardige resultaten te bieden voor hun zoekopdrachten. Om dit te doen, heeft Google een complex algoritme ontwikkeld dat honderden signalen gebruikt om te bepalen welke websites de beste antwoorden bieden op de vragen van gebruikers.

Welke signalen dit precies zijn maakt Google niet openbaar. Wat wij wel willen meegeven: Google’s algoritme updates zijn nooit bedoeld om alles helemaal om te gooien. De zoekmachine wil constant gebruikers het beste kunnen bedienen. Dát is waar jij je met jouw website ook op moet focussen.

Er zijn wel verschillende gradaties van updates. Soms voert Google kleine aanpassingen door die weinig impact hebben op de zoekresultaten. Soms kan het ook gaan om grote “core” updates die aanzienlijke veranderingen kunnen veroorzaken in de manier waarop websites worden gerangschikt.

Hoe bereid je je voor op Google’s algoritme updates?

Ondanks de schijnbare willekeur van Google’s updates, is er een consistente filosofie die erachter zit: het leveren van de best mogelijke ervaring voor de gebruiker. Daarom kan het volgen van best practices voor gebruikerservaring en SEO je helpen om je website bestendig te maken tegen toekomstige updates. Wij geven graag enkele tips. Onthoud echter: maak je niet te druk om wat Google doet. Blijf je richten op optimalisaties voor je gebruikers. Dáár ga je mee scoren.

Blijf je richten op kwaliteit

Het belangrijkste signaal dat Google’s algoritme gebruikt om de relevantie van een website te bepalen, is de kwaliteit van je content. Zorg ervoor dat je content van hoge kwaliteit produceert die informatief, goed onderzocht en nuttig is voor je doelgroep.

Technische SEO blijven optimaliseren

Zorg ervoor dat je website technisch gezien gezond is. Dit betekent dat je site snel moet laden, mobielvriendelijk moet zijn, een duidelijke hiërarchie moet hebben, en vrij moet zijn van fouten zoals kapotte links.

Gestructureerde gegevens zijn onmisbaar

Gestructureerde gegevens helpen Google beter te begrijpen waar je website over gaat. Door deze correct te implementeren, kan je site mogelijk opduiken in de rich snippets van Google, wat kan leiden tot hogere klikfrequenties.

Backlinks zullen altijd een belangrijk signaal blijven.

Backlinks zijn een belangrijk signaal voor Google dat je website betrouwbaar en gezaghebbend is. Probeer kwalitatieve backlinks te verdienen van betrouwbare bronnen. Zet daarbij ook in op relevantie.

Geef je SEO inspanningen én de updates de tijd

SEO is een marathon, geen sprint. Het kan maanden duren voordat de resultaten van je SEO-inspanningen zichtbaar worden. Het kan na een grote update bovendien even duren voordat de rangschikkingen stabiliseren. Wees geduldig, blijf consistent in je SEO-inspanningen en richt je op het leveren van waarde aan je gebruikers.

Kennis is macht: volg het SEO nieuws

Bij Start Marketing zorgen wij ervoor dat wij doorlopend op de hoogte blijven van de laatste SEO ontwikkelingen, waaronder Google’s updates. Dit kun je zelf natuurlijk ook doen. Kennis is macht. Door kwalitatieve bronnen te raadplegen kun jij je niet alleen beter voorbereiden: je kunt ook beter inspelen op Google’s algoritme updates.

Samen Groeien, Stap Voor Stap

Dank voor het lezen van ons blog! We geloven in interactie en leren van elkaar. Heb je gedachten over dit onderwerp of wil je meer weten over deze blog? Vul het formulier in en laat het ons weten.

Wij nemen zo snel mogelijk contact met je op