Om SEO echt goed aan te pakken, is het belangrijk dat je rekening houdt met meerdere aspecten. In deze blog besteden wij aandacht aan misschien wel het belangrijkste aspect: technische SEO. Technische SEO zorgt namelijk voor een optimale basis waar andere onderdelen zoals je teksten en off-page SEO van profiteren en op voortbouwen. Wat zijn nu de belangrijkste technische aspecten van zoekmachine optimalisatie? Wij zetten ze op een rijtje.
Je hosting: het vergeten kindje
Wanneer je op zoek gaat naar tips voor technische SEO wordt één ding vaak niet genoemd: je hosting. Dit is toch echt van cruciale invloed op je technische SEO. Eén van de belangrijkste criteria van technische SEO is namelijk dat je website snel is. Zorg dus voor een snelle host of krachtige server die de prestaties, snelheid en uptime biedt die nodig zijn om met jouw website te scoren. Laat je hierover desgewenst goed informeren.
Je domeinnaam
Kies bij voorkeur voor een domeinnaam die relevant is voor de inhoud van je website. Ook zonder de perfecte domeinnaam kun je echt wel goed scoren op het gebied van technische SEO, maar mét wordt het een stukje makkelijker.
Veiligheid is cruciaal
Je website moet veilig zijn. Zo eenvoudig is het. Is deze niet veilig, dan kun je hoge posities in de zoekmachines wel vergeten. Installeer daarom een SSL certificaat op je website en maak gebruik van het HTTPS-protocol om je bezoekers een veilige en versleutelde website voor te schotelen.
Zorg ervoor dat je website indexeerbaar is
Om je pagina’s goed te kunnen indexeren moet de zoekmachine deze goed kunnen bereiken en lezen. Toegang en permissie zijn hiervoor cruciaal. Het robots.txt bestand moet je zoekmachine toegang kunnen geven tot je website. Een goede XML sitemap zorgt er vervolgens voor dat de crawler van de zoekmachine ook weet welke pagina’s er zijn en welke paden deze kan volgen om alle pagina’s te vinden. Zorg er ook voor dat je expliciet aangeeft dat pagina’s mogen worden opgenomen in de resultaten van zoekmachine. Zijn er pagina’s waarvoor dit niet geldt, dan kun je dit individueel aangeven. Houd er wel rekening mee dat een zoekmachine die instructie niet altijd opvolgt.
Kies voor een logische, duidelijke en relevante structuur
De structuur van je URLs is van grote invloed op je SEO. Zorg voor URLS waarin de slug (het gedeelte na de extensie) kort en logisch is, maar tevens de inhoud van de pagina’s goed beschrijft. Om extra structuur aan te brengen, kun je ook categoriseren. Bijvoorbeeld:
https://[domein].nl/blog/[technische-seo]
of
https://[domein].nl/online-marketing/technische-seo
En dus niet:
https://domein.nl/site/pagina4.html
Structured data
Voor goede SEO is het belangrijk dat de zoekmachine begrijpt waar jouw pagina’s over gaan. Natuurlijk leest de zoekmachine je pagina’s, maar het is goed om hier een handje bij te helpen. Door gebruik te maken van structured data maak je de zoekmachine duidelijk waar je website over gaat. Zaken als bedrijfsgegevens, producten en diensten worden op een gestructureerde en gestandaardiseerde wijze aan de zoekmachine aangeboden. Volg de instructies van schema.org.
Website snelheid
We schreven het eerder in deze blog al: de snelheid van je website is van cruciaal belang voor je technische SEO. Kies niet alleen een snelle host, maar probeer je website ook zo “licht” mogelijk te houden. Vermijd overbodige CSS en code, serveer afbeeldingen in de juiste indeling en het juiste formaat, beperk het gebruik van plug-ins zoveel mogelijk en maak eventueel werk van slimme caching. Hiermee kun je jouw website razendsnel statische bestanden laten serveren aan bezoekers. Hierdoor wordt de laadsnelheid (sterk) verkort.
Prestaties en gebruiksvriendelijkheid op alle devices (mobile first!)
Veruit de meeste websites worden het vaakst bekeken op een smartphone. Zorg dus voor een goede mobiele website. Niet alleen dat: zorg ervoor dat de prestaties en gebruiksvriendelijkheid op alle devices zo goed mogelijk zijn.
Voorkom technische fouten
Technische fouten zijn funest voor je technische SEO. Denk aan zaken als omleidingslussen en gebroken links. Voer een technische scan uit van je website om de gezondheid te achterhalen.
Om technische fouten te voorkomen, is het handig om van tevoren redirects in te stellen. Redirects zorgen ervoor dat bezoekers (en dus ook de bot van de zoekmachine!) goed worden opgevangen wanneer een URL wijzigt. Op deze manier voorkom je dat bezoekers een foutmelding te zien krijgen wanneer een URL verandert.
Hulp nodig met SEO?
Kan de technische SEO van je website beter? Wij laten je zien hoe. Wij voeren een gratis SEO scan voor je uit en kunnen aan de hand van de uitkomst jouw technische SEO verbeteren voor optimale resultaten in de zoekmachine.