Skip to content

De rol van SEO bij online reputatiemanagement

In het digitale tijdperk is je online reputatie belangrijker dan ooit. Wat er over jou of je bedrijf op het internet wordt gezegd, kan grote gevolgen hebben voor je succes en je imago. Negatieve publicaties of reacties kunnen snel verspreiden en leiden tot ernstige reputatieschade. Mocht je hiermee worden geconfronteerd, dan is dat zeer vervelend. Denk aan een negatief artikel over je bedrijf, of iemand die een zeer slechte review heeft geplaatst. Wat kun je hier tegen doen? SEO kan een belangrijke rol spelen bij online reputatie management.

Heb je te maken met publicaties die je reputatie kunnen schaden, dan is het belangrijk om actief bezig te zijn met online reputatiemanagement (ORM). Gelukkig zijn er dingen die je kunt doen om de gevolgen te beperken. Je denkt nu wellicht direct aan reacties plaatsen of vragen om negatieve publicaties te verwijderen. Reacties maken de negatieve publicatie niet minder zichtbaar en partijen zullen lang niet altijd gehoor geven aan een verzoek om de publicatie te verwijderen. Gebruik daarom SEO als strijd in je online reputatiemanagement.

Counter met goede content

Om negatieve publicaties en reacties minder zichtbaar te maken, is het essentieel om te zorgen voor goede, positieve content in dezelfde context. Daarmee bedoelen we: content over hetzelfde onderwerp als waar de negativiteit zich op richt. Mogelijk is een klant (onterecht!) ontevreden geweest over een bepaalde service. Maak dan juist content over deze service en leg uit aan mensen wat je doet om kwaliteit te borgen en hoe veel klanten zeer tevreden zijn.

Maak goed gebruik van keyword research en on-page SEO-technieken. Zo zorg je ervoor dat jouw content beter vindbaar is en hoger in de zoekresultaten verschijnt dan de negatieve content.

Gebruik de kracht van social media

Social media profielen spelen een grote rol in je online reputatie. Niet alleen op zichzelf staand, maar ook op het gebied van SEO. Door actief en zichtbaar te zijn op verschillende social media platforms, zoals LinkedIn, Facebook, Twitter en Instagram, kun je een positief beeld van jezelf of je bedrijf creëren. Deze platforms zijn vaak zeer invloedrijk in zoekmachines. Hierdoor bieden ze goede mogelijkheden om jouw eigen, positieve content een prominente plek in de zoekresultaten te geven. Maak hier dus gebruik van. Verspreid positieve, maar eerlijke en geloofwaardige boodschappen via social media om negativiteit naar de achtergrond te verdringen.

Maak gebruik van de autoriteit van derden met linkbuilding en gastcontent

Ook andere platforms kunnen op het gebied van SEO cruciaal zijn voor je online reputatiemanagement. Misschien heeft jouw eigen website niet genoeg autoriteit om zaken die schadelijk kunnen zijn voor je reputatie te verdringen: andere websites hebben dit misschien wel. Linkbuilding kan hier helpen. Door jouw positieve content te versterken met links vanaf websites met een hoge reputatie geef je jouw content een boost in de zoekmachine.

Een andere manier om dit te bewerkstelligen is door middel van het plaatsen van gastcontent. Denk aan het schrijven van een blog op een website met een hoge autoriteit. Hiermee heb je een zeer grote zekerheid dat deze blog hoog in de zoekresultaten wordt opgenomen: boven de negatieve berichtgeving.

SEO inzetten voor online reputatiemanagement?

SEO speelt dus een cruciale rol bij online reputatiemanagement. Door het creëren van goede, geoptimaliseerde content, het inzetten van social media profielen en het actief werken aan linkbuilding, kun je negatieve publicaties en reacties minder zichtbaar maken en je online reputatie beschermen. Eenvoudig is dit niet. Ben je op zoek naar een specialist die je hierbij kan helpen? Neem contact met ons op. Wij beschikken over de SEO kennis om je reputatie te verbeteren.

Samen Groeien, Stap Voor Stap

Dank voor het lezen van ons blog! We geloven in interactie en leren van elkaar. Heb je gedachten over dit onderwerp of wil je meer weten over deze blog? Vul het formulier in en laat het ons weten.

Wij nemen zo snel mogelijk contact met je op