Content marketing en SEO versterken elkaar. Zo zorg je voor een perfecte wisselwerking voor optimale resultaten.
Content marketing en SEO: hoe de twee samenwerken
SEO kent meerdere componenten. Dat weet niet iedereen. De één heeft het bij SEO over de techniek van de website, de ander heeft het over de teksten. Geen van beiden heeft het verkeerd, maar het totale plaatje van SEO begint pas te ontstaan wanneer techniek en content samenkomen. Content marketing is belangrijk voor je SEO en vice versa: technische SEO is van invloed op de prestaties van je content. Hoe content marketing en SEO samenwerken, leggen wij uit in deze blog.
Waarom SEO en content hand in hand gaan
Dat SEO en content hand in hand gaan is helemaal niet gek. Denk er maar eens over na: je website moet goed worden gevonden, maar wat is daarvoor nodig? Een goede technische basis, maar ook interessante inhoud. Het ene component kan weinig zonder het andere.
Je kunt nog zo’n goede, snelle website bouwen; als je hier geen kwalitatieve, relevante content op plaatst, zul je nooit profiteren van het potentieel van de website. Aan de andere kant geldt: je kunt nog zulke prachtige verhalen produceren; als je website te veel fouten bevat en te traag is, zullen die verhalen nooit optimaal gevonden worden.
Waarom is content marketing belangrijk voor je SEO?
De wisselwerking tussen content marketing en (technische) SEO is dus duidelijk, maar hoe ga je van een wisselwerking naar een echte samenwerking? In andere woorden: hoe zorg je ervoor dat content en SEO elkaar gaan versterken en zorgen voor maximale vindbaarheid?
Content marketing stelt je in staat om als het ware gericht te schieten met je website. Door content te produceren over specifieke onderwerpen, zul je op deze onderwerpen vindbaar worden. Een SEO-geoptimaliseerde website helpt hier enorm bij. Met een snelle, gebruiksvriendelijke, moderne en technisch goede website zal je content hoger ranken in de zoekmachine.
Content marketing kun je op diverse manieren inzetten. Door kwalitatieve content te produceren over onderwerpen die voor jou relevant zijn, word je niet alleen beter vindbaar, maar ook op meer manieren.
Er is nog een manier waarop content marketing en SEO samenwerken. Het is namelijk niet alleen zo dat een goede SEO website het maximale uit je content weet te halen; je content kan ook zorgen voor een SEO-boost van je website. Niet alleen op de specifieke onderwerpen waar je content over produceert, maar over de gehele linie. Waarom? De zoekmachine houdt van actieve websites. Websites die regelmatig content verversen, aanvullen of produceren hebben een streepje voor.
De verborgen kracht van content
In enkele andere blogs van Start Marketing kun je al lezen over on-page SEO en off-page SEO. Wat misschien niet iedereen zich realiseert, is dat content marketing een zeer waardevolle bijdrage kan leveren aan je off-page SEO. Jouw content kan namelijk gedeeld worden op externe websites en platforms. Focus op kwalitatieve, interessante en deelbare content en je zult hier misschien wel voor beloond worden in de vorm van links. Inderdaad: earned (gratis) linkbuilding die bijdraagt aan je autoriteit en SEO.
Content marketing vereist een goed plan
Succes met content marketing komt niet vanzelf. Consistentie en kwaliteit zijn belangrijk. Dat begint allemaal met een goed content plan. Heb jij interesse in content marketing? Neem vrijblijvend contact met ons op. Wij wisselen graag van gedachten en vertellen je hoe wij content marketing succesvol voor jouw website in kunnen zetten.