Het is nog niet voor iedereen vanzelfsprekend, maar wanneer je het hebt over SEO zou je eigenlijk eerst aan je mobiele website moeten denken. Inderdaad: mobiele optimalisatie is belangrijk voor SEO. Wij durven zelfs te stellen dat het onmisbaar is als je écht goede resultaten wilt behalen. Dat roepen wij natuurlijk niet zomaar: lees deze redenen maar eens.
Belangrijk voor de gebruikerservaring en dus belangrijk voor SEO
Een website bekijken op een mobiel apparaat gaat een stuk fijner wanneer deze website hiervoor geoptimaliseerd is. Een mobiele website draagt bij aan een positieve gebruikerservaring. Het is misschien niet bij iedereen bekend, maar gebruikerservaring telt sterk mee voor je SEO. Dat is logisch: websites worden gemaakt voor bezoekers en als deze hun bezoek niet als positief ervaren, waarom zou een zoekmachine de website dan aanraden? Daarnaast blijft een bezoeker langer en gaat hij vaker naar meerdere pagina’s. Dit zijn signalen die Google interpreteert als positief gebruik van je website.
Mobile first is de standaard
Het is heel eenvoudig om te verklaren waarom mobiele optimalisatie zo belangrijk is voor SEO. Tegenwoordig is “mobile first” standaard. Dit betekent dat de zoekmachine de positie in de zoekresultaten sterk baseert op de kwaliteit van de mobiele site. De reden hierachter is dat het merendeel van de zoekopdrachten en website bezoeken anno nu worden gedaan op een smartphone.
Haal meer uit lokale SEO
Mobiele optimalisatie is een absolute must-have om meer uit lokale SEO te halen. Smartphones en tablets bieden functies waar je profijt van kunt hebben, zoals locatievoorzieningen. Vrijwel iedereen maakt hier gebruik van. Denk maar eens aan een scenario waarin je in een onbekende stad bent en het dichtstbijzijnde café zoekt. Dat doe je natuurlijk met je mobiel en goede mobiele websites krijgen daarbij voorrang op websites die niet voor mobiel geoptimaliseerd zijn.
Een scherm van een mobiel en een mobiele verbinding vragen om een andere aanpak
Een smartphone is een ander type apparaat dan een desktop computer of een laptop. Nog los van de techniek: het scherm van een smartphone is veel kleiner. Daar dien je in het ontwerp van de website rekening mee te houden. Menu’s en knoppen moeten groot genoeg en duidelijk klikbaar zijn, terwijl foto’s juist weer moeten worden verkleind. Niet alleen om goed op het scherm te passen, maar ook omdat de website snel moet kunnen laden op een mobiele verbinding.
Hoe pak je mobiele optimalisatie dan aan?
Mobiele optimalisatie kun je op een aantal manieren aanpakken. In het verleden werd er vaak een aparte mobiele site gebouwd met een eigen adres (m.website.extensie). Die methode is in de meeste gevallen achterhaald. Je kunt je website optimaliseren voor mobiel gebruik door deze responsief te maken. Dat wil zeggen dat alle elementen worden geladen op een manier die perfect past bij de gebruikte device. Op je telefoon ziet de website er dan anders uit dan op je computer. Maar ook op mobiele apparaten onderling kunnen de indeling en opmaak variëren.
Een nog meer geavanceerde methode is dynamic serving. Met dynamic serving worden verschillende versies van dezelfde website gegenereerd, maar telkens geoptimaliseerd voor een ander type device. Hoewel je hiermee prachtige resultaten kunt boeken en dit ook erg goed voor je SEO kan zijn, kan het wel lastig zijn om voor alle mogelijke apparaten goede designs te maken. Daar gaat flink wat werk in zitten.
Wij zorgen voor maximale vindbaarheid op mobiel
Kan jouw website mobiele optimalisatie gebruiken? Vraag het ons. Wij maken gratis en vrijblijvend een scan van jouw (mobiele) website en vertellen je voor welke verbeteringen wij kunnen zorgen.