Een goed zoekwoorden onderzoek is onmisbaar om succes te hebben met SEO. De zoekwoorden en zoektermen die je in de teksten van jouw website gebruikt zijn bepalend voor je vindbaarheid. Maar hoe begin je nu met een zoekwoorden onderzoek? Met de onderstaande stappen zorg je ervoor dat je de juiste keywords gaat gebruiken in jouw teksten.
Zoekwoorden onderzoek begint met je afvragen hoe je gevonden wilt worden
Wanneer je de term “zoekwoorden onderzoek” leest dan denk je misschien direct aan allerlei tools en analyses. Die komen dadelijk zeker ook aan bod. Voor het zover is, begin je eerst een stuk eenvoudiger. Begin eens met logisch nadenken: wie ben je? Wat bied je jouw doelgroep aan en op welke zoekopdrachten word je idealiter gevonden? Maak een brede inventarisatie: beter te veel dan te weinig.
Heb je meerdere pagina’s die op specifieke onderwerpen gevonden moeten worden? Pas het bovenstaande dan toe op elke pagina.
Van een longlist naar een shortlist
Je hebt nu een longlist van mogelijke zoekwoorden per pagina. Nu is het zaak om echt zoekwoorden onderzoek te gaan doen en de longlist terug te brengen naar een shortlist: een concrete lijst zoekwoorden per pagina. Het is belangrijk om niet met te veel zoekwoorden per pagina te werken. Je kunt nooit op alles goed vindbaar worden. SEO werkt het best met een focus op een belangrijk zoekwoord en enkele belangrijke variaties en/of gerelateerde termen.
Een zoekwoorden onderzoek uitvoeren met programma’s
Er zijn diverse programma’s die je gratis kunt gebruiken voor het uitvoeren van een zoekwoorden onderzoek. Denk aan de Keyword Planner van Google, maar ook aan betaalde programma’s zoals Ahrefs, SEMrush of Moz. Wat vooral belangrijk is om te weten te komen: 1) Is er voldoende zoekvolume op het zoekwoord? En 2) Hoe sterk is de concurrentie? Als je in de toekomst wilt gaan adverteren (SEA), dan is het ook goed om de CPC mee te nemen.
Let ook goed op variaties van interessante zoekwoorden en gebruik deze waar mogelijk. Variaties kunnen onder andere veelgestelde vragen met het zoekwoord erin zijn, of synoniemen van het zoekwoord waarop ook veel wordt gezocht. De meeste tools kunnen ook suggesties geven. Bekijk deze zeker: misschien heb je wel iets belangrijks over het hoofd gezien.
Vergeet concurrerende websites niet te analyseren
Na het uitvoeren van de vorige stap ben je al een heel eind op weg in het uitvoeren van je zoekwoorden onderzoek. Vergeet niet om ook naar je concurrenten te kijken. Neem eens drie tot vijf van je belangrijkste concurrenten onder de loep en kijk op welke zoektermen zij optimaliseren.
Hoe kies je nu de juiste zoekwoorden?
Je bent nu zo goed als klaar met je zoekwoorden onderzoek. Wat nu? Een goede zoekwoorden analyse is een belangrijke eerste stap. De keuzes die je maakt aan de hand hiervan zijn net zo belangrijk. Hoe kies je nu de juiste zoekwoorden? Er is in dit opzicht geen absolute waarheid die altijd en voor iedereen geldt. Probeer rekening te houden met de onderstaande algemene tips en denk goed na over wat op jouw website van toepassing is.
- Kies één hoofdzoekwoord per pagina.
- Verwerk dit zoekwoord in de titel en waar relevant in subkoppen.
- Maak gebruik van populaire vragen waarin het zoekwoord wordt gebruikt.
- Verwerk relevante variaties en synoniemen in de tekst.
- Kies voor een zoekwoord met voldoende zoekvolume.
Wel of niet de concurrentie aangaan?
Een antwoord op een vraag die data niet kan geven, maar wat je voor jezelf zult moeten uitvinden is: wil ik wel of niet de concurrentie aangaan? Misschien komt uit jouw zoekwoorden onderzoek wel een geweldig zoekwoord naar voren waar ontzettend veel mensen op zoeken. Wat doe je met dit zoekwoord wanneer blijkt dat er heel veel concurrentie op is? Je kunt dan een afweging maken: ga ik die concurrentie aan (met het risico dat je geen toppositie weet te krijgen) of kies ik voor een zoekwoord met wellicht wat minder zoekvolume, maar ook minder concurrentie? Met die tweede optie bereik je in principe minder mensen, maar kun je tóch meer verkeer genereren omdat de kans groter is dat je een toppositie behaalt.